Småbarnsmamma-morgon i blött Stockholm

 
Måste berätta om den fantastiska småbarnsmamma-morgon jag hade igår. Allt gick som vanligt fram till jag skulle väcka monstret, eller ja jag stoppade in mascaraborsten i ögat så jag trodde att jag skulle bli blind men förutom det (hatar när det händer).
Monstret gick inte väcka, hon var astrött och vägrade öppna ögonen, så det var bara att bära ut henne till soffan och sätta på kläderna medan hon låg där som en säck potatis under tiden. Inte förrän jag drog tröjan över huvudet på henne vaknade hon till och började gallskrika för jag hade tagit en tröja som hon inte alls var nöjd med. Ok, suck, vi letade igenom alla hennes tröjor efter en annan som dög och efter att ha skrikit som en stucken gris genom hela garderoben eftersom hennes klänning som hon ville ha just den dagen inte var ren kompromissade vi med en annan (iofs lite för liten men vem bryr sig?) som kunde duga istället.
Efter att ha tragglat oss igenom alla morgonrutingrejer med trehundratusen vägra-pauser så var vi ÄNTLIGEN på väg till dagis bara en kvart sena, det sista vi gjorde innan vi gick var att måla monstrets naglar för det var hon tvuuungeeeen att ha (gap och skrik) och fixa en passerbricka precis som pappa har (gap och skrik), och jag var för trött och stressad för att orka fajtas om det då.. Ok, kom utanför dörren och det regnar, kul. Fan, ingen matlåda med, in igen och hämta den. Nästan framme på dagis ser jag att monstret inte har någon mössa på sig, var är den? Hemma förstås. SUCK!! Hon har rivit av sig den och slängt den i hallen när jag inte såg.. Vända hem igen och hämta..
Äntligen på dagis så är inte vagnförrådet upplåst än vilket innebär att jag måste in med vagn och allt på dagis (det spöregnar liksom vid det här laget) för att be någon låsa upp. Att lämna monstret, hitta någon som kan låsa upp, trösta monstret för katastrofen att ingen har hunnit sätta upp ett foto ovanför hennes hylla än och det har de ju hunnit på Julias (monstrets dagiskompis), leta reda på hennes och två fröknars "jag är här"-kort att ha på dörren till avdelningen som vi absolut måste sätta upp innan vi kan gå in, tjafsa om huruvida hon skulle ha med en liten ficklampa in på dagis eller inte och hinna kramas en stund gör att jag nu är ännu senare. Kommer ut från dagis lagom för att se min buss åka ifrån mig och tittar på mobilen för att se vad klockan är, inget batteri i luren.. Suck, hem en gång till efter laddare och ett paraply eftersom jag nu måste gå till stationen och nästa tåg. Halvvägs till stationen tar det i och regnar liiite till vilket innebär typ att himlen öppnade sig och vräkte ner ett hav över mig gående i sneakers och ullkappa under ett litet ica-paraply. Härligt, dyngsur och luktar gammal hund när jag äntligen kommer fram till jobbet nu nästan en timme för sen eftersom bussen jag byter till från tåget, där jag satt inklämd mellan en jättetant med slöja som vägrade ta av sig ryggsäcken (hur många gånger får man tänka "självmordsbombare" innan det är rasistiskt?) och en gubbe som luktade oborstade tänder, inte kom överhuvudtaget. I en sån situation var det ju mest bara att försöka torka och äta något för att lindra humöret så man inte bara exploderar på första bästa som närmar sig.. Köpte nya sockor nere på maxi och bytte till ett par torra skor jag tack och lov har stående på jobbet. DÅLIG start på dagen, det är en oerhörd tur att inte alla dagar är sådana, idag var ju tex en mycket bättre dag och jag var bara en kvart sen när jag klev in på kontoret.. :-)

Kommentarer
Postat av: Karro

Jag bara älskar ditt sätt att skriva, hur bra som helst..... kram

2008-10-19 @ 22:04:37
URL: http://odessa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0