Pink/Purple/Blue Tuttifrutti-cupcake

Tänkte bara visa överraskningen som Monstret ville göra till pappa i söndags när han kom hem från Nyköping..

Skrämmande söt men god!


Blodigt..

Vi har slappat precis hela den här söndagsmorgonen, låg i soffan och halvsov/tittade på barn-tv allihop. M är fortfarande nere i Nyköping och hjälper sina föräldrar att flytta så det är fortfarande bara jag och kiddiesarna.

Vi bestämde oss för att gå ut en sväng efter lunch, till lekparken. SKÖNT väder, sol och lite blåst men rätt varmt. Tyvärr fick det en rätt hastig avslutning då Lillasyster fick sig en smäll i munnen av gungbrädan som Monstret stod och gungade på. Blod ÖVERALLT. Vi har kollat nu när det slutat blöda och det var bara insidan av överläppen som fick sig en omgång, ser värre ut än vad det är. Men det är en slagen hjälte som sover i soffan.

Vi ska baka lite senare med, Monstret ville överraska pappa. Det ska bli rosa och lila cupcakes av någon sort. Spännande..

Silence

Det är lördag kväll och det är så lugnt och tyst här. Barnen sover båda två och M är i Nyköping med sin familj.

Den här veckan började ju med VAB och resulterade i ett nytt besök till BUMM där Ninja fick en inhalator som ska användas när hon får sina hostattacker. Behöver jag säga att hon hatar den?

Sen har det varit lite crash and burn på jobbet med för mycket att göra på för lite tid. Var skönt med fredag igår. Tog en sväng in på Panduro igår för att titta på deras nya tårt-/bakavdelning. Den var inte direkt det massivaste jag sett men de hade en del grejer som man annars måste beställa över nätet. Blev lite färg, formar och sugarpaste. Måste se vad grejerna går för innan jag gör några större inköp. Men vi bakar nog lite i morgon för Monstret vill det. Får se om vi inte går loss på lite crazy colour och grejer. Det är så kul att baka med barnen för det behöver inte bli fiiiint utan man kan gå loss helt med färg och form.

Tog och beställde flygbiljetter till mig och Monstret i veckan med, vi ska åka upp och hälsa å Momma i Östersund i slutet av november. Ska bli kul! Jaghar inte berättat det för lilla fröken än dock.. hon tjatar öronen av mig varje dag fram tills dess annars. Det är hennes första gång i ett plan med så jag hoppas att det går bra.
Det som var det underligaste är att det kostade nästan lika mycket att åka tåg som det gjorde med flyget. Det är billigare för mig solo att flyga än att åka tåg? Nu blir det ju ändå lite dyrare eftersom Monstret är dyrare på flyget än om vi skulle åka tåg, samtidigt är jag helt klart villig att lägga en 500 kronor extra för att spara 5 timmars resande och ett byte. Vart är världen på väg?


Cupcakes!

Jag köpte en bok.. Eller faktiskt två böcker, men jag håller precis på att baka mig igenom den första.


MYCKET gott i den.. ;-) Hittills är nog Citron-cupcakesen de bästa för mig. Och Red Velvet hade jag gärna tyckt er om, det är färskosten som ställer till det lite för mig. Jag tycker att det smakar lite lustigt. Ska jobba på det. Men det är ju SÅ kul! Lätt, snabbt och roligt!

Vanilj-cupcakes


Choklad-cupcakes


Red Velvet-cupcakes


Citron-cupcakes

Tårta!

Jag slänger in några av de senaste tårtorna jag har gjort så får jag leta upp mer bilder eftersom? En del kanske jag redan lagt ut, jag får leta rätt på dem och sätta rätt kategori..


Den här var till Monstrets 5-årskalas



M:s systerdotter tog studenten, jag gjorde tre likadana.


Ninja fyllde ett!



Monstret fyllde sex oxh bestämde sina egna färger.

VAB-Måndag

Rätt seg dag idag, jag och Ninja har mest slappat och tittat på tv.

Eftermiddagen blev desto händelserikare, riktigt tjafsigt med jobbet. Jag har tröttnat på tjafs, helt klart. Vuxna människor och alla beter sig som barn emellanåt, lite lugn och ro tack! Jag tänker inte gå in på det mer än så för det är ju ändå offentligt det här.. Men suck!

M gjorde världens fetaste lasagne till middag som vi åt glatt av allihop och gjorde en liten, liten grop i.. gott var det!

Och senare blev jag rastlös och var fortfarande lite irriterad från tidigare på dagen så jag ställde mig och bakade. Är det något som lugnar ner mig så är det ju det. Lite panik när jag insåg att vi inte hade några ägg (vilket ALDRIG händer i det här hushållet) och jag behövde ETT. M var söt nog och sprang ner på vårt lilla mini-allt-är-alltid-gammalt-livs hundra meter bort och köpte så.. Crisis averted.

Eftersom vi hade en överbliven citron så fick det bli citron-cupcakes. Extremt lyckade om jag får säga det själv, men jag älskar ju just citron iofs. Jag kastar ut en bild på dem här efteråt i ett eget inlägg.

Senare blev det en premiär-titt på "Mitt stora feta syrianska bröllop", ingen gör bröllop som syrianer jag säger då bara det. Dessutom var det ju min favvo Youtube-personata Malak Hanna som pratade igenom programmet. Har du ingen aning om vem det är så Googla honom, han är en SÅ skön människa.


"Mamma, jag har en lös tand!"

Rätt skön helg det här! Vi har mest tagit det lugnt, i fredags kväll var det bland det bästa som hänt att få åka hem och mysa ner i soffan med tjejerna och M. Lite dåligt barnprogram på repeat och sedan lugn och ro när barnen somnat. Behövligt.

Igår var vi ut en sväng på byn, handlade, brottades med jordens suraste, tröttaste och hungrigaste Ninja i köerna. Vi fick helt sonika ta henne under armen och gå raka vägen ut ur båda affärer vi var in i medan hon sparkade och slog. Hon har ju som rätt hög röst med, folk GLOR och tror man håller på att slå ihjäl ungen när man släpar ut henne under höga protester. Det är så man har lust att slänga över henne i famnen på dem och bara "Här, se om du gör det bättre då??". Men det gör man ju inte, synd ibland.
Jag får alltid en känsla av extrem sympati då jag ser en svettig förälder kämpa med en högröd, skrikande ål till unge, speciellt de gånger mina faktiskt håller sig i skinnet. Jag vill bara gå fram, klappa dem på axeln och säga "Ta det lugnt du bara, jag vet precis hur det är..". Men det gör man ju heller inte, det är också synd.

Vad jag däremot brukar göra när mina får utbrott hemma är att filma dem, jag sparar allt tills de är stora nog att ha egna barn. Kom och klaga bara, ska jag visa hur NI var när ni var små.. Det brukar vara rätt kul när de tittar på dem nu med, de fattar som inte vem det är på filmen och varför de skriker så högt. Inget som Jesper Juhl lär ut direkt, mer Bad parenting lektion 1? Men man ska ju ha något nöje i galenskapen med.

Vi bakade lite på eftermiddagen, jag har införskaffat mig två superbra bakböcker som jag ska jobba mig igenom. Hittills har det blivit tre Cupcake-sorter. Helt fantastiskt! Åtminstone så länge man inte äter för många.. Ska se om jag inte kan slänga in några bilder sen, det får bli i ett eget inlägg.

Idag har vi städat.. Det spelar ingen roll hur fint det blir efteråt eller att det är så skönt att få det gjort. Det är ju SÅ tråkigt? Jag hatar att städa. Men det är gjort!
Jag skulle till och med vara duktig och hänga upp två tavlor, den ena ramlade ner och gick sönder så nu har jag en skev vägg i sovrummet där det hänger EN tavla, konstigt långt åt sidan. Lagen om all tings jävelskap eller vad? Nu när jag ÄNTLIGEN kom mig för med att hänga upp dem? Men det är så kassa väggar här, jag skyller på det.

Sen DEN STORA HÄNDELSEN!! Monstret har en lös tand.
Hon kom springande in i köket "Mamma känn! Jag har en lös tand!!" Och visst, den högra framtanden uppe ÄR lös. SÅ CREEPY! Det kan jag ju inte säga till henne? Men gud, den är ju helt lös, det är så äckligt. Känner man på den så vickar den omkring.. Tänder ska inte vicka runt!
Men hon är så nöjd! ALLA ANDRA har ju tappat en tand. Där hjälper det inte att säga att det är BRA att ha kvar sina mjölktänder så länge som möjligt för efter man fått sina vuxentänder får man inte fler. Har ALLA ANDRA tappat en tand då är det en katastrof om man inte har det själv.

Hon var så söt.. Satt där och vickade lite fundersamt på sin tand, "Jag måste ringa Momma!".
Hon måste ringa Momma för allt viktigt som händer. Så fort hon har något viktigt att berätta så måste hon ringa och smiter in på sitt rum med mobilen i högsta hugg. "Jag har lärt mig cykla utan stödhjul!", "Jag har bakat äppelpaj!", "Jag har plockat en hel korg med svamp själv!". Och nu.. "Jag har en LÖS tand!"

Ingen vanlig Torsdag?

Igår var en händelserik dag minsann.. Ninja var superhostig natten till igår och kräktes ner halva lägenheten, eller ja, Monstrets säng och HELA badrummet. Men ändå, M var uppe med henne då hon kräktes och jag fick gå upp och ta henne medan han fick torka kräks (BRA indelning där). Blev väldigt lite sömn.

Igår på dagen skulle M försöka få tag på VÅR läkare, Ninjas astma-läkare, för att höra med honom istället för skitläkarna på vårdcentralen vad vi ska göra. Han hade inte tid och eftersom vi inte fick någon vettig hjälp dagen innan (Mollipect-läkaren från i onsdags) så skickade de honom och Ninja till Akuten i Solna. DÄR fick de hjälp iaf, undersökning och bättre mediciner med inrådan att om hon får fler andstopp (då hon hostar sig blå) så ska vi återkomma dit. Tack!
Det betyder ju inte att hon blir bra, men vi har ju iaf fått hjälp.

Själv var jag på jobbet och velade mellan om jag skulle åka och möta dem på akuten eller inte, men vi bestämde till slut att det inte behövdes utan att de skulle se om det var väntetid först. M fick åka dit själv (och torka rent bilen från kräks) så jag kunde vara kvar på jobbet och få något gjort.

Blev en rätt produktiv dag. Vi hade möte med min arbetsgrupp på eftermiddagen och efter det var det en tur in till Skeppsholmen på kvällen.

Vi var på Hotell Skeppsholmen för middag, jättemysigt ställe, tyvärr med rätt stel och halvdålig personal. Däremot visste de definitivt vad de gjorde i köket. Maten var jättefin, även om det inte riktigt var vad jag gillar, lite för.. underligt? Men jag kan ju ändå uppskatta vällagad mat även om inte det faller mig i smaken.
Varmrätten var "Kryddstekt reninnanlår med karljohansvampskorv, syltlök, rotselleri och
lingonsky", jättevackert och smakrikt med ett suveränt rödvin till. Sen fick vi en Mörk chokladtryffel och kaffe efteråt. Helt ok även om personalen som sagt var rätt virrig och en del nästan lite otrevliga. Trist. Miljön var ju så himla fin.. Jag funderar på om jag inte ska fiska med mig M dit något framöver och sova en natt. Rummen ser super ut på hemsidan.

Efter middagen gick vi en guidning på Inkautställningen i Bergrummet på Skeppsholmen, väldigt intressant och kul att se. Guiden var dessutom helt fantastisk och han fick liv i föremålen på ett sätt som man absolut inte skulle kunna få till själv om man bara gick och tittade. Jättekul och det var nästan synd att det bara var 45 min. Det blir så häftigt med utställningarna i den miljön med, med de trånga gångarna och belysningen.



Sen blev det ju förstås "en öl" efteråt på SOFT. Och jag vet inte varför jag någonsin säger "bara en öl" för det blir ju inte det. Jag gick och lade mig ett-två inatt. Alldeles för sent för att jag ska vara pigg och inte hata mig själv och mitt luddiga huvud lite idag. Men det var hemskt kul. Behövde verkligen en kväll ute med folk man kan skratta med, det gör så mycket för energin!

Doctor, doctor..

M var till doktorn med lilla fröken Host, Ninja, idag. De tog sina prover och allt var normalt. Bra att veta, men hon hostar ju ändå? Resultatet? MER Mollipect. Yay. Det hjälper ju inte.
Nu har vi ändå fått Ventolin från Adam, hennes astma-läkare, och DET hjälper åtminstone. Även om hon hostar tills hon kräks upp en hög slem (känns det igen från Monstret någon?) så lugnar det ner sig sen ändå. Man blir så hjälplös bara när hon hostar så hon blir lite röd-blå sådär. Rätt obehagligt.

M kom hem och sa att vi ska byta läkare, för nu var han trött på dem där uppe. Vi bytte till en annan läkarmottagning för något år sedan på inrådan av bvc, men det får räcka nu. De har ett lustigt kösystem med öppen mottagning som gör att man kan få sitta i väntrummet i en evighet, läkarna är helt värdelösa med för den delen. Vi går tillbaka till vår gamla mottagning istället. Där man har EN husläkare som man är bunden till och inte hamnar hos en ny varje gång efter att ha suttit i slaktkön ute i väntrummet.



Working from home.

Jobbar hemma några dagar nu. I slutet av förra veckan bara för att jag inte orkade vara på kontoret. Mycket att göra och alla rycker och drar i en, lugnare hemma. Jag får mer gjort om jag har lite lugnt omkring mig. Sen den här veckan blev ju Ninja sjuk och jag mår INTE toppen jag heller.. så då var det bara att fortsätta vara hemma?

Just idag passade det utmärkt, vi insåg att barnen absolut inte hade nog varma jackor så det blev ett avbrott i förmiddagsarbetet för att åka upp till köpcentrat och fixa nya. Superpraktiskt. Man skulle alltid ha det så nära.. För att inte prata om morgonen, det är fruktansvärt skönt att inte behöva kliva upp och sätta sig och åka över en timme till jobbet utan att bara hälla upp en kopp kaffe och sätta sig vid datorn.

2 månader före dopparedagen

Tiden går fort gör den inte.. Jag kan knappt fatta att det redan är oktober. Höst. IGEN.
Det enda som är riktigt positivt är att det snart är jul! Älskar jul!

Barnen.. De växer som pilträd.

Söta Ninja som fyllt två och är vildare än vildast. Sitter aldrig still den här ungen. Det är som att man vill riva av sig allt hår ibland, eller hoppa från balkongen. Men så ler hon, lägger huvudet på sned och säger "Hej mamma!" och jag glömmer bort varför jag var så arg. Hon kommer bli hopplös i tonåren..

Men enligt farmor är hon precis som M var då han var liten. Tack för de generna! :-)




Sen är det Monstret.

Stora 6-åringen som inte kan ha mysbyxor till Förskolan "för hon är stor nu". Jeans ska det vara, helst med smala ben. *insert eye-roll here* Hennes humör har jag ju klagat på sen hon föddes. Herregud vilken argsint unge och inte har det hjälpt att hon fyllt 6. NÄR tar den här humörstegringen slut? Tur man inte vet om allt sånt innan man får barn. Världspopulationen skulle minska.. snabbt.

Men hon är så söt emellanåt så det gör ju inget. Hon är så passionerad (och känslig), älskar att laga mat och att baka. Slår pappa på fingrarna hundra gånger om då det gäller något tekniskt och är väldigt smart. Smart men lat, som sin mor. ;-) Men inget tålamod alls, jag skyller det på de där generna igen.



Så, höst, kallt, regnigt och trist. Vi är lite sjuka och trötta, skulle behöva en solresa eller 14.

Jag håller på att renovera vår lilla toalett. Har gjort sen semestern och får ALDRIG tid över till att göra det klart. Jag intalar mig att det inte gör något, den försvinner ju inte och målarfärgen står ju där den står. Jag har hamnat i en extrem trötthetskurva nu och orkar som inte med något alls. Har varit till läkaren för prover som inte sa något vettigt alls och nu ska jag dit igen för andra prover som kanske säger något mer. Eller inte? Kanske är den berömda väggen som alla traskar in i? Eller så är det bara ett staket.. och jag behöver hitta grinden? :-)

Ska ta och planera upp lite egentid framöver och se om det kanske piggar upp. Och försöka sluta stressa på jobbet (lättare sagt än gjort). Funderar på att ta en mamma-dotter weekend med Monstret, åka upp till Momma och slappa i två dagar. Träffa lite kompisar och känna efter om det kanske är så att jag vill flytta hem till Norrland igen? Lugn och ro, kan det vara medicinen det? Det var inte så dyrt att flyga upp iaf, billigare än att åka tåg samma tider, snabbare och inga byten heller. Vi får se..

RSS 2.0