Sisters United

Har några videos på Ninja..









Sen har vi en "syrra"-bild! Rätt lika va?



Och sedan var vi ju till bvc och fick sprutor till Ninja minns ni va?

Vi mätte och vägde med.. Resultatet var:

Längd: 63 cm
Vikt: 6584 gr

Hon har blivit stor lillfisen!

New Moon

Så igår var vi iväg och såg New Moon på bio inne i stan och tog en middag på Friday's efteråt, me and my girls! Filmen var superbra, tyckte att det fattades en del bitar iofs men det är nog bara för att man har läst böckerna och vill att filmen ska vara lika bra. Så efteråt satt vi där, tre patetiska snart 30-åringar och var lite halvförälskade i filmkaraktärer som absolut inte finns i verkligheten.. Ha ha! Det blir inte mycket värre än så.. Tur att vi kunde dränka våra sorger i glazed ribs och dyr öl på TGIF iaf, sjunga med i bra DJ-musik och skratta ihjäl oss som vanligt är precis vad som behövs för att lätta på humöret!

Förut i veckan så har det inte hänt mycket, i torsdags hade Monstret maskerad på dagis och gick som prinsessa (vad annars?) precis som alla andra tjejer..

Det händer inte så mycket nu, det är därför det är lite stiltje här inne med, vi gör liksom inget.. M jobbar och vi bara ÄR.. Skönt med iofs!

Ledsen Ninja

Oj, vad ledsen hon blev lilla fisen när hon fick sina sprutor.. Den första var den vanliga röda hund/scharlakansfeber och vad det nu är och den andra var pneumokockvaccinet..
Den första gick ok, hon blev stel som en pinne vid sticket och såg lite panikslagen ut men inga tårar. Den är ju bara ett stick medan vid den andra så svider själva vaccinet när man sprutar in det och oj vilken ledsen tjej..
Såg ut som ett litet rött russin med surläpp först innan själva gallskriket kom.. och sedan sprutade krokodiltårarna. Nu är ju hon inte särskilt högljudd då hon skriker och det lät mest som en mesig version av Monstrets gnällskrik då hon var bebis, men det var det högsta volym som kommit ur henne hittills i alla fall. Monstret var helt förstörd och tyckte så synd om henne så hon gömde sig och höll för ögonen.
Det var kortvarigt åtminstone, tog 20 sekunder så log ungen igen, inget som slår hennes humör ändå..
Nu har hon fått lite alvedon, tydligen så kan man få ont och feber av vaccinet och hon var rätt gnällig så jag gissar att det gjorde ont för hon är inte varm, och har sovit lite så nu är hon pigg igen lillfisen. Inte som Monstret som fick feber och lade sig och sov i ett dygn efter sin första spruta direkt, men lite gnälligare än vanligt är hon allt, vilket inte direkt säger något eftersom hon är lugn som en filbunke i vanliga fall. Konstigt att två ungar kan komma ut så olika?


Somnade om på soffan tillsammans med storasyrrans hund klockan sex i morse efter att ha varit uppe sedan fyra..


Vaccinationsdag!

Igår var en riktig lågpunkt den här veckan.. Minns inte sist jag mådde så risigt. Vaknade halv fem då Ninja ville kliva upp med The headache from hell och den höll i sig hela dagen, var skittrött, varm och mådde allmänt blä.. Somnade till och med i soffan på eftermiddagen så det var defenitivt en dag av ej ok.

Mår bättre idag dock, har sovit lite lite som vanligt (4 timmar) men nu så har Ninja precis somnat om och Monstret kommer att kliva upp om bara typ en halvtimme så det är ingen mening med att gå och lägga sig igen, njuter lite av att det är helt tyst och lugnt istället!

Idag är det långis för M och det betyder ju att det är jag, Ninja och Monstret som flyger solo som vanligt. Vi ska till bvc och ge Ninja sin första spruta idag men annars är det nog bara slapp.

Igår spikades datumet för Three gorgeous girls going to New Moon, nästa fredag tar vi och ser nästa Twilightfilm och käkar lite mat efteråt. Ska bli nice! Det är en massa planerat framöver, speciellt i december så händer det en massa grejer och jag kommer att hinna träffa girlsen minst en gång i veckan!


Kaker?

Vi har mysfika till mellis idag jag och Monstret.. Hon var så trött när vi gick hem ifrån dagis så jag lovade i ett svagt ögonblick att vi skulle smita in på turkis och köpa upp oss på lite fika och mysa i soffan.

Efter att ha sölat i sig typ 14 kakor så kände jag att Monstret kanske inte skulle äta fler, finns ju någon gräns eller hur? Så fram med moralmamma-rösten och "Hörredu Monstret du kanske inte ska äta upp ALLA kakor.. Du kommer ju få ont i magen?" Hon tittade på kakan hon hade i handen just då, tittade på mig och så: "Ahhm.. Men athså.. Ja gilla ju kaker..?"

He he, ibland är det en enkel lösning?


Happy moment!!

Så nu har Ninja börjat skratta på riktigt.. Helt fantastiskt är det, världens bästa ljud! Dessutom har hon parat ihop sig med en av Monstrets gosedjurshundar och hånglar upp den konstant. Den fick sig en ordentlig utskällning för någon timme sedan med, när hon inte fick bort den från ansiktet efteråt för att hon höll fast den där för hårt.. Har jag nämnt att jag har konstiga barn?

Fina fräcka flickor..

..får f-müsli till frukost, får flera färska frukter, förvånande fräscht.. Minns ni den? Jag måste ha drömt om den inatt för den satt fast i huvudet när jag vaknade vid fem-draget och har inte försvunnit än. Rätt irriterande!

Här är vi förkylda, både jag och Monstret mår rätt skit så hon får vara hemma från dagis (inte helt populärt) men det är nog ändå Ninja som har det värst. Hon är SUPERförkyld, stackars liten, inte lätt när man är alldeles ny.. Men hon ser så rolig ut när hon nyser, hostar eller om man måste "avsnora" henne lite, hon blir lika förvånad varje gång och får ett ansiktsuttryck som säger "VAD var det DÄR?". Men jag hoppas att det inte blir värre, tydligen mådde M lite risigt med så vi snufsar väl runt här hela familjen i näsduksland ett tag.

Pratade med bvc igår och vi sköt upp vaccinationen till på fredag, känns inte kul att slänga på ännu mer i Ninjas lilla kropp om hon redan är sjuk. Vi pratade om svininfluensvaccinet med, tydligen så vaccinerar de hela familjen på en gång om man går med ett barn till bvc så det är ju bra, nu fattas det ju bara att det faktiskt FINNS vaccin bara med då.. Slut hela tiden! Visste inte om vi faktiskt skulle vaccinera oss men jag tror inte jag vågar chansa med Ninja hemma, vill inte att vi drar hem något skit till henne..

5,5 timmar!

I natt mina vänner så fick man sova några timmar igen! Ninja har sovit nästan 6 timmar i sträck med bara en omsovning vid tretiden och jag har alltså sovit nästan 5,5 timmar och vaknat typ 3-4 gånger på de timmarna vilket inte låter direkt som en drömnatt.. MEN! Vilken förbättring om man jämför med senaste veckan!

Annars så är det bra.. I lördags kväll var min pappa och lillebror hit en sväng, pappa hade med sig kantareller, så jäklarns gott! M kom hem från sin konferens-grej och var lite sliten (skyllde på åldern ha ha) vilket vi firade med att inviga hemkörningen på pizza! Kan man tänka sig att det äntligen har kommit hit med! Fattar inte hur vi har klarat oss i flera år utan att kunnat få pizzan hemkörd, ha ha ha, det var ju vad som räddade våra bakishjärnor efter Stureplansräderna då vi bodde i Jordbro! Det och tvålitersflaskorna med rysk cola från lilla turkisbutiken nedanför vårt hus.. Ahh.. Vilka minnen..

Idag ska jag se om jag äntligen kan få tag på bvc och höra om influensvaccinet till Monstret ska tas på bvc eller vårdcentralen, hon har ju astma och tillhör således en riskgrupp vilket borde bli på vårdcentralen, men om de ändå vaccinerar på bvc spelar det någon roll? Fast å andra sidan så är ju vaccinet slut ändå så.. Men i morgon så ska Ninja vaccineras (tremånaders) med och jag måste höra om det är ok att hon är förkyld då eller om vi måste skjuta på det, vill ju inte att hon ska bli sämre än vad hon är, vill minnas att Monstret blev lite sjuk av sin spruta..

Insomnia Helltown

Händer lite på bloggen här nu.. Jag är bara för trött och less för att engagera mig. Sover ruskigt lite, vi pratar 3-4 timmar per natt, det gör ju att man är lite lätt mosig upptill. Den här veckan har verkligen varit sömnlös men gått väldigt fort.

Förra lördagen var ju mina girls hit och träffade kidsen, käkade lite middag och ooglade Twilight, supermysigt var det! Måste vi göra fler gånger! Monstret blev lite clown som hon alltid blir när det är folk här och Ninja visade upp sin bästa "jag är en söt och perfekt bebis"-sida.

Veckan har varit ett enda sudd och jag skulle inte kunna berätta ett jota om vad jag gjorde i tisdags.. Har ingen aning..

Men igår så var jag i alla fall på jobbet och M var hemma med döttrarna.. Vi hade en kurs på förmiddagen och jag hängde kvar och surrade ikapp med alla efteråt på eftermiddagen. Jag saknar mitt jobb!!

Idag har vi mest slappat (varit uppe sedan klockan fyra i morse, somnade klockan ett så det var en tretimmarsnatt igen) och jag har mest läst och tagit hand om tjejerna. Jag fattar inte att jag fungerar överhuvudtaget egentligen eftersom jag i vanliga fall är helt körd om jag inte får sova runt 8 timmar per natt.. Men som jag har sagt tidigare så kan jag inte sova på dagen av någon anledning och eftersom Ninja har vänt på dygnet så har jag ju inget direkt val heller. Tror dock att det kanske är just för att jag läser så mycket som det fungerar, jag slappnar av hjärnan då på något sätt, skumt är det iaf och det blir ju inte direkt något gjort på dagarna men det kunde jag inte bry mig mindre om just nu ändå..

I helgen flyger vi solo utan pappan hemma här.. M ska på megapersonalfest (konferens?) i Linköping på lördag och ska bo kvar över natten, kommer hem på söndag. Vi ska nog bara slappa och göra så lite som möjligt under tiden tror jag..

Crap..

Rätt less idag.. Trött. på dåligt humör och så snöar det! Inte den bästa början på en dag..

Jag ska gå och hämta Monstret på dagis om någon timme, lovade att hämta henne lite tidigare idag för hon ska ha med sin bästis hem idag. Söta småbruttor, man skulle kunna tro att någon hade limmat ihop dem, går runt på dagis hand i hand eller i armkrok som två små tanter.. Får mig kanske på lite bättre humör iaf att ha de där två quteisarna hemma ett par timmar!


Så det är smart hon är?

Hade en uppenbarelse idag, ha ha.. Monstret är inte konstig.. Utan smart!!

Vi har suttit och spelat spel på Bolibompasidan idag och hamnade efter en hel hög med tråkiga barnspel på en med kluriga pussel och memoryspel. Memoryt började med fyra "rutor" och fördubblade antalet varje gång man klarade att lösa det och det blev MÅNGA rutor på slutet, Monstret har ett minne som är helt galet! Det gör ju också att det är väldigt lätt att lära henne saker, t.ex. så lär hon sig att sköta datorn bara genom att titta på hur jag gör (jag behöver bara göra en viss procedur en gång framför henne så gör hon det själv nästa gång), jag är likadan och det är excellent att ha sådant minne i skolan sedan. Kul att se sig själv i henne så där!
Sedan provade vi pusslen, de var av sorten 3D, alltså tänk att man har ritat upp säg en blomkruka i 3D och sedan kastat den i golvet och så ska man sätta ihop bitarna igen. Det var SVÅRT, damn it!
Alltså en del människor har ju svårt att ens se 3D, ännu mindre pussla ihop 3D-grejer.. Jag JOBBAR ju i stort sett med sånt och tyckte ändå att en del grejer var svåra, men Monstret hade inga problem.. Trodde faktiskt att hon bara hade tur i början, men så började det komma svårare saker och då såg man hur hon provade sig fram metodiskt (t.ex. började med pipen på en tekanna eller ena hörnet på ett golvur) och så plockade bitarna eftersom. Hon är ju väldigt bra på logiska grejer (vilket jag är också, iq-test och sådant som egentligen bara visar hur logisk man är), labyrinter, pussel, data och teknik och sådant. Men det här var så avancerat? Ska bli spännande att se vad det blir av henne då hon växer upp som är så sjukt logisk redan nu.. Bara hon kan lära sig hantera sitt temperament och sluta vara så jäkla otålig med grejer så skulle det här kunna bli kul!

Pettsson

Igår var M och Monstret på Pettsson, en musikshow där de sjöng och spelade låtar från Pettsson och Findus. Monstret var helt lyrisk när hon kom hem, gick runt här och sjöng "Pettssons gård, Pettssons gård.. Välkomna hit till Pettssons gård" och hade fått köpa en skiva med. Hon älskar ju all musik om den är framförd live, man skulle nog kunna spela vad som helst och hon skulle tycka att det var bra.



Idag har varit en lugn dag, vi mår lite sisådär allihop och det verkar vara en ordentlig förkylning på väg.. Jag har skitont i högra sidan av halsen, munnen och upp i örat.. BRA tecken.. Vi väntar och ser vad som händer.

Vänster och höger

Hur mycket ska en fyraåring kunna egentligen? Monstret kan tydligen vänster och höger, hade ingen aning om att hon visste det.. Förut ikväll så kom hon och sa att hennes arm hade somnat och när jag började knåda den hon hade närmast (höger arm) för att väcka upp den så räckte hon fram den andra och sa: "Nej mamma, det är den här vänstra" och räckte fram vänster arm istället. Jag hade ingen aning om att hon visste vilken som var vad..

Hon är så djup ibland det här barnet med.. M har jobbat ikväll, Monstret saknar honom som tusan när han inte är hemma och vi får nästan alltid ringa till pappa och prata lite på högtalartelefon så hon får veta att allt är bra. Men förut ikväll så stod hon framför balkongdörren och tittade rakt ut ut i mörkret länge innan hon suckade djupt och sa sakta: "Jag hoppas att pappa klarar sig därute nu i natt..". Fråga mig inte var hon har fått det ifrån men det lät som om hon reciterade något ur en film eller en pjäs, så allvarlig med.. Så konstig och söt är hon, man undrar ju var det kommer ifrån och vad som egentligen händer där inne i hennes lilla huvud?

RSS 2.0