Då var det dags för dagis..

Och i morgon börjar M att jobba igen.. Idag var vi till Monstrets dagis och lämnade grejer och visade upp Ninja, men det var inte lätt att hålla alla petiga dagisbarnfingrar borta från henne. Jag funderar på att undvika att ta med henne in på dagis då jag är där för att hämta och lämna Monstret, vi vill inte ha hem någon jäkla influensa hit och det verkar ju svårt att hålla ungarna borta från henne. Jag kommer att tvinga Monstret att tvätta händerna och ansiktet varje gång hon kommer hem med bara för att förebygga så mycket det går. Jag har förstått att i andra delar av landet så bryr man sig inte alls om det här med influensan, men här i Stockholm är det jättestort, det sitter plakat uppe hos läkare och andra allmänna utrymmen och det varnas från alla håll.. Jag vet inte hur allvarligt det egentligen är, men med en alldeles nyfödd liten bebis vill man inte chansa nåt heller.

Efter dagis var vi till centrum en sväng och handlade, mat för nästan en hel vecka för 300 spänn, Willys hade mycket billigt den här veckan. Dessutom var vi upp på apoteket en sväng och köpte Minifomdroppar, Ninja drar i sig så extremt med luft då hon äter så det kan vara bra att ha hemma, och så skulle vi ha handsprit men det är helt kört att få tag på utan var tydligen slut hos leverantören.. Funderar förresten på att skaffa några Dr. Brown-nappflaskor, de ska tydligen vara superbra för "luftätarbarn", men tyvärr är de ju rätt dyra. Får se vad vi kan göra..

Söndagsbesök

Idag har Monstret och lilla Ninjas morfar och hans fru varit hit en sväng. Rätt länge sen vi träffades sist.. Skumt det där egentligen, de bor ju bara tvärs över stan vilket är ungefär en trekvart i bilen på sin höjd, men vi är oftare ner till Nyköping eller nästan till och med upp till norrland än vi åker dit. Det är för nära liksom.. Ha ha, det måste till en skärpning här tror jag, lillebror bor ju nästan precis där i närheten av dem med så man skulle ju kunna slå två flugor i en smäll och hälsa på honom med när man ändå är där liksom.

De hade iaf med sig paket till Ninja och till Monstret, en ursöt liten body och en mysig fleecefilt till Ninja och bebissaker till Monstrets docka som hon pysslar om jämt, och en hel hög med hemgjort äppelmos till undertecknad! Kommer att bli perfekt både till maten för oss och till smakisar sedan!
Dessutom är det så roligt med fleecefilten för jag sa precis häromdagen till M att jag hoppas att Ninja får en egen filt av dem med, det fick nämligen Monstret då hon döptes och hon älskar "sin" filt, det är så bra att de har en alldeles egen som är bara deras. Skönt också att de kommer ihåg att ge något till Monstret med då Ninja får saker så hon inte ska bli ledsen, omtänksamt!!

Just nu är det alldeles lugnt och skönt här hemma iaf.. Monstret och M är på affären och Ninja ligger och sover. Är det så här mina dagar kommer att bli framöver har jag inget att klaga på.. Förutom att jag gärna skulle vilja sova lite mer på natten då, det verkar som att Ninja tänker fortsätta med sitt matskov mellan tolv och halv tre, rätt uttröttande att vara vaken mellan tolv och halv tre för att sedan få sova 1,5 timme innan hon vaknar och ska ha mat igen vid fyra och sedan vid sju. Skulle vilja vända på steken så att hon var vaken på dagen istället jag.. För när man kommit dit vid sju-åtta så drar ju Monstret igång sin enmansshow då hon vaknar och sedan finns det ju inte direkt något utrymme för sweet dreams. Jag hoppas att det rättar till sig så småningom!

Städ och en prommis

Det var vad som blev gjort idag.. Vi städade (M plockar grejer och jag dammsugar, det är vår fördelning då vi städar och det är mest för att jag verkligen hatar att plocka grejer men är helt ok med att dammsuga) och sedan gick vi en sväng och handlade lite. Rätt förnöjsam dag..

M har upptäckt att lillan konstant kör taekwondo-kator då hon sitter och kollar lite på omvärlden, ser ut som en kinesisk slagsmålsscen i slow motion, till och med munrörelserna finns där.. Ni vet lite "Hiiyaa" och "Hooah" med Elvisläpp liksom?
Idag var hon dessutom helt svartklädd och såg verkligen ut som en liten ninja där hon satt, supersöt!

Vi exprimenterar lite med maten på ninjan idag, vi har matat extra med flaskan hela dagen och ska se om det hjälper inatt. Igår natt (och natten före det) så har vi matat och matat och matat för att hon aldrig blir mätt, fungerar sådär att man inte får sova något, men då har hon bara ammat under dagen och bara fått flaska på kvällen. Min teori är då att hon är exakt som sin storasyster som aldrig blev mätt på bara amningen utan var tvungen att få tillmatning efteråt, för att senare gå över till enbart flaska efter två månaders delamning. Jag hade helt enkelt inte tillräckligt med mat åt henne och det verkar inte bättre den här gången. Tyvärr verkar det som att lillasyster har svårare att ta både bröst och flaska än vad Monstret hade och blir jättearg och frustrerad då hon ammar, det är klart hon får ju jobba mycket mer för mindre mat då, men det hade varit bra om det gick med båda iaf ett par veckor.. Vi avvaktar och ser hur det går, hellre ett mätt barn än ett ammat barn säger jag!

Monstret konstaterar

I morse så sprang Monstret in till sängen när jag satt och matade mini, hon klappade och gosade bebis så det var inte klokt.

Monstret: "Åh, lilla gumman. Åh, vad söt du är! Åh, lilla bebis.."

Sen mitt i en puss så stannade hon till.. "Men du mamma, hon är ju söt.. Men hon luktar kräks!!" Och så sprang hon ut igen.. Ha ha! Skumma unge..

090828

Snart september.. VAR tog augusti vägen?

Idag har vi (läs: jag) sovit jättelänge och sedan matat bebis, ätit frukost, duschat, matat bebis, varit på affären (med bebis för första gången), matat bebis igen, ätit lite själv, sovit en halvtimme till Bolibompa, matat bebis, myst med Monstret, matat bebis, lagt både Monster och bebis i sängen och sedan satt mig här.. Ensidig dag?

Blir lite smått orolig för hur jag ska ta mig upp på tisdag när jag är själv och ska få iväg Monstret till dagis till klockan nio för att sedan hinna hem till halv tio då bvc kommer..
Suck, jag är ju så trött.. Jätte-, jättetrött!! Speciellt på morgonen..

Torsdag redan..

Dagarna går fort tycker jag.. snart så börjar M jobba igen och Monstret börjar på dagis. Lite ångest är det ju, det är väldigt mysigt att bara slappa runt i den här bebisbubblan.

Idag har vi sovit länge och sedan varit ut en sväng för att Monstret skulle få leka av sig lite, hon blir hemskt less av att bara gå hemma så här.




Lillfisen sov som en stock..


På eftermiddagen kom det blommor från jobbet, de skickar alltid ut och gratulerar då folk får barn eller fyller jämt osv..
Jättefin bukett i rosa (såklart) med en liten bebisbukett bredvid.


He he, dessutom ser ni mitt senaste loppisfynd där bredvid med, jag fick den av mamsen när hon var här, den lampan är så fulsnygg att det inte är klokt. Och jag älskar den! (För er som inte ser vad det är kan jag berätta att det är en sittande svart apa och ett lampklot bredvid, så rolig!!)

4014 gr

Idag har vi varit till bvc och träffat vår bvc-tant Tiina (som var helt galet vettig och normal, väldigt skönt) och vägt lillfisen. De ville ju på återbesöket på BB att vi tog en vikt till nu i veckan så då fick vi väl göra det då. Det visade sig att lillan gått upp över sin födelsevikt redan och väger numera 4014 gr, jättebra och skönt att veta att allt fungerar, men föga förvånande eftersom hon äter HELA tiden.. Äter, sover, äter, sover.. Inte alls som storasyster som tillbringade en stor del av sitt dygn med att skrika förutom de vanliga bebissysslorna.. Vi får väl se hur länge det håller.

För en vecka sedan...

Vid den här tiden för en vecka sedan var vi inne i operationssalen och preppade för snittet.

20:43 började de skära..

21:04 kom liten ut..


Inte klokt vad fort det går!! En vecka gammal redan.

Lång natt passerad..

Vid sex i morse skulle man kunna påstå att jag var rätt trött.. Vi gick och la oss strax före tolv och vid halv två vaknade lillan och tyckte att det var en jättebra idé att äta konstant till halv sex i morse. TRÖTT!! Men så är det ju..
Börjar tröttna på att sova sittande efter en vecka nu. Fast i natt var den första natten jag kunde sova med bara normala kuddar i en platt säng, det är förjäkla jobbigt att resa sig upp bara, men man sover ju så mycket bättre om man får ligga ordentligt. Men i alla fall, Snugglenestet gjorde sig användbart i natt eftersom lillan kunde sova precis brevid mig i sängen utan att storasyster lade sig på henne (vi försökte med spjälisen ett par gånger men det verkar som om vi har fått ett barn till som vill ha ljud och närhet omkring sig) och det var väl det som räddade de få timmarna sömn som vi fick. Man glömmer fort hur frustrerande det är att inte få sova ordentligt..

Vi var tillbaka till KS på BB-återbesök igår med, lillan gick ju ner så mycket i vikt när vi skulle hem från BB så det var på ren nåder vi fick åka hem. Men vi tillmatade ju Monstret då hon föddes och är vana vid det, så de tyckte att det var ok att släppa hem oss om vi tillmatade ersättning och kom tillbaka efter två dagar och kollade att hon gått upp igen. Och det hade hon ju med besked (inte underligt så som ungen äter) så nu är vi utsläppta från BB! De tyckte även att vi skulle trappa ner ersättningen för att ta bort den helt i morgon, men vi får se hur det går nu. Amningen fungerar bra på dagen men på natten räcker det bara inte, hon är för hungrig donnan och ska vi sova överhuvudtaget kanske det behövs lite extra på natten. Amningshysterin har inte direkt bitit på mig och jag ser ingen prestige i att slita ut sig själv "bara för att"..
Konstigt dock att det är nästan det första (framför allt kvinnor) frågar då man pratar bebisar, om man ammar eller inte? Fattar inte varför det är så intressant? Huvudsaken är väl att barnet FÅR mat och inte på vilket sätt? Men, men..
Det kanske är ett duktighetssyndrom som så mycket annat då det gäller saker kvinnor gör? Precis som att man inte ska gå upp i vikt då man är gravid, helst inte ha ont någonstans någonsin, ha ett perfekt hem, duktiga barn och absolut inte klaga på att man får göra allt hemma utan snarare vara stolt över att man bor ihop med en lat jävel som vägrar göra sin halva av hushållsarbetet? Tja.. För att generalisera alltså..

Men i alla fall.. Idag har vi varit ut på första promenaden! Den blev ruggigt kort, upp till postlådan med moderskapsbeviset och tillbaka bara, jag orkar inte direkt gå längre.. Men det var skönt att komma ut lite!

Monstret skjutsar lillasyster!


Trött blir man av all frisk luft! Hon ser ut som en liten gubbe gör hon inte? En liten söt gubbe..


I övrigt så är det rätt skönt att börja känna sig som sig själv igen. Att kunna sitta i soffan normalt, att kunna gå utan att vilja gråta för det gör så ont och att kunna resa sig upp utan att göra en paus för att andas mitt i resningen. Det tar ungefär en vecka efter ett snitt innan man känner att man kan fungera igen, det var lika förra gången, man är absolut inte sitt normala jag men man kan fungera.. Det gör ju att vi har en del att tänka på om vi ska ha fler barn någon gång för nu måste jag snittas, efter två snitt finns inget annat alternativ, och med tanke på att livmoderväggen tydligen var väldigt tunn vid det gamla snittet så är det kanske lika bra. Men som sagt.. Man har ju en del att tänka på...

Snabbis..

Ska se om jag hinner skriva lite i morgon.. men jag skickar in en bild på lillan nu iaf, bara för att ni ska få se, eftersom M har tömt kameran ikväll och alla ligger i datorn.



Första mötet systrar emellan! Monstret är lite förundrad över vilken liten näsa hon har!


Stolta storasyster!!

Vi är hemma!!

Tänkte bara berätta lite snabbt att vi är hemma, kom hem igår eftermiddag, och har med oss en helt ljuvlig liten tjej hem!! Förlossningen i tisdags gick bra, även om den här faktiskt också avslutades med ett akutsnitt, och vi mår bra allihop!

Jag ska berätta mera sedan, och visa bilder förstås, men just nu så bara vilar vi och försöker hitta tillbaka till oss själva igen.. Återkommer, ska lägga mig i sängen och snusa bebis nu!!

Dan före dan för Nummer 2!!

Japp, i morgon är det dags!! Bebistime!! Vi ska ringa förlossningen vid halv åtta på morgonen för att få veta vilken tid vi ska vara där under dagen. Nervöst och spännande! Och läskigt..



I morse när jag vaknade mådde jag rätt illa och hann kräkas innan jag ens hunnit få i mig någon frukost. Hade förvärkar som bara den och funderade på om det kanske var dumt att M åkte och jobbade idag, det är ju som ganska långt till KS härifrån och både tåg och bussar ska bytas mellan.. Men det gick bra, jag kom fram utan missöden och blev undersökt av Professorn som tyckte att det hade hänt en massa och sa "Jag tycker vi tar och bokar in en tid", ringde förlossningen och fick veta att vi kan komma i morgon! Så nu undrar jag... HUR gör man för att sova i natt då?

Jag har i alla fall Monstret i vår säng redan så jag ska gå in och lägga mig och snusa på henne sen, sista natten med bara en liten fis i sängen så man får ju passa på. Känns lite.. konstigt..

Men i morgon ska man alltså vandra i korridorerna på KS om allt går som det ska och nästa gång jag skriver så är det över och vi har en ny bebis!! Räkna inte med att det blir det första jag gör när vi kommer hem men jag lovar att berätta hur det gått och sätta in en bild på tillskottet!

99,6% graviditet avklarad!



I morgon är det besök på Spec mvc inne på KS och förhoppningsvis så bestäms det vilken dag i veckan vi drar igång bebisandet. Jag tänker börja gråta om de säger något annat än tisdag eller onsdag by the way, döm mig inte för det, jag är bra på att fejkgråta och tänker utnyttja det. Ha ha!! Hoppas att det har hänt en del sedan förra veckan med, men det känns som att det har gjort det, har ganska ont i ehm.. bäckenet?
Det knäppa var dock att det tar en halv evighet att ta sig dit härifrån, tre byten med.. Tur man inte har något större fel på kroppen utan faktiskt kan gå en bit.

Ahmen typiskt!

Vi var alltså till Barnens Hus idag och bytte (lämnade tillbaka) åkbrädan. Det visade sig nämligen att till vår vagn behöver man en speciell adapter och den gamla sortens åkbräda. Är det inte alltid så? Alltid, alltid, alltid är det något tjafs med det man ska ha?

Men vi lämnade i alla fall tillbaka den vi hade köpt och skrev upp oss på väntelistan för en av den sorten som skulle fungera, för självklart så fanns den inte till salu nu utan var restad och skulle komma in vecka 36. Iofs så lär vi ju inte behöva den just de två första veckorna i alla fall så det är väl inte hela världen, men det är ju sjukt irriterande.

Efteråt var vi ut till Sigtuna och gick på loppis, hittade lite fynd, en handväska av perfekt storlek och en ap-lampa som är så fulsnygg att det inte är klokt! Ska visa den något framöver, behöver lite bättre ljus än vad det är nu för att få ett kort så man ser hur den ser ut.

Lödda

Idag började vi dagen med lång frukost, ovanligt tidigt för att vara vi och på en lördag dessutom, och efter en dusch så gick vi ut och promenerade lite. Eftersom vissa i sällskapet (läs: jag) inte är den snabbaste på den här sidan stan så blir det ju inga långa svängar vi går utan mest för att det är lite skönt att komma ut, vi gick och lekte lite och köpte glass, handlade lite mjölk och grejer.. Rätt slappt..

Efter vi kommit hem igen så var vi bara på framsidan av huset där Monstret stökade runt i sandlådan och vi satt och pratade skit, lunchen blev rester från gårdagens middag och precis när vi ätit klart så knackade mamsen på dörren.

Ikväll har vi satt ihop barnvagnen efter tvätten och skulle försöka sätta dit åkplattan till Monstret, med betoning på försökte.. Den jättebilliga Emmaljungaåkplattan som skulle passa alla Emmaljungavagnar passar inte alls våran utan bara nyare modeller. Det gör mig verkligen överlycklig.. Så nu måste vi åka till Barnens Hus i morgon och se om vi får byta skiten, säger de nej så kommer jag få ett utbrott!!


RSS 2.0