2010

Sitter i soffan och myser med familjen medan vi väntar på nytt år och nytt årtionde! Senaste året har ju varit ett ruskigt bra med påfyllning av familjen, nya vänner, gamla som flyttat hem igen, jobbet har fungerat fantastiskt och det har hänt en massa roligt! Kan bara hoppas på att nästa år blir lika bra!

Tänker jag tillbaka på det senaste årtiondet så kan jag bara hoppas att nästa blir lugnare! Så fruktansvärt mycket har hänt sedan 2000 att det inte är klokt, inte trodde jag då jag firade in millenieskiftet att jag skulle sitta i en lägenhet i Stockholm, ha två barn och jobba med det jag gör tio år senare.. Tur man inte vet ibland!

Den här gången jag skriver på nyårsafton har jag i alla fall inte lika stora nyheter som förra året, då var det ju Ninja som var på väg, utan bara njuta av att hon är här och att alla mår bra!

Lilla fisen sitter as we speak i sin gåstol och bankar med leksakerna på bordet, Monstret sitter i soffan och väntar på fyrverkerierna medan stackars M fick kila ut till soprummet med den senaste stinkbomben innehållande blöjor!

Förut idag har vi bara tagit det lugnt, ätit middag som bestod av skagenkanapéer, renfilé och efteråt hallonpanacotta (hmm.. stavar man så?). Seriöst gott! Pappa och hans fru var hit förut idag med renen (de köper direkt från slakteriet hemma i norrland) och hade även med sig en nyårskorg full med godsaker som ost, kex, vindruvor, jordgubbar, skumpa med glas till, trisslotter och annat smått och gott! Very nice indeed! Fick även mer kantareller och renskav uppifrån som kommer att bli perfa en annan helg!

Var tvungen att ta en liten bloggpaus här mitt i och dansa loss lite med barnen, Monstrets favoritdiscolåt kom på MTV, I Gotta Feeling - Black eyed peas..

Men i alla fall, hoppas alla får ett bra 2010, jag tänker då ha ett bra år i år!! Gott nytt år darlings!!

Ninja

Lilla fröken har hittat sin tunga och smackar, dregglar, tuggar och suger på ALLT! Hon suger på tummen emellanåt och susar runt i vardagsrummet i sin gåstol samtidigt som hon skäller ut sina leksaker. Hon vänder sig åt båda hållen (även om armbågen konstant är ivägen) och skrattar som en galning när man leker med henne.

Hon äter lite mat, hittills fungerar gröt och majspuré bäst och vatten verkar vara jättegott.

Hon sover rätt bra, även om hon har en tendens att vara uppe rätt sent emellanåt, och ungefär sex timmar  i sträck verkar vara nattpasset innan hon är hungrig igen. Det varierar rätt bra ändå, ibland sover hon massor och ibland ingenting men det går ändå bättre nu än tidigare.

Skorv har intagit håret (yiäck) men annars är det inget problem med något, hon är jättelik Monstret då hon var runt ett halvår även om hon är mer lik M än vad Monstret är, hon är ljusare än vad hon var med och jag hoppas hon har ärvt M:s hår med så hon slipper mitt bebisfjun. Söt är hon iaf!


Back on track!

Så nu är vi hemma igen.. Jul var jättemysigt, tomten kom och hälsade på med säcken full som vanligt! Monstret fick alldeles för mycket julklappar och var väldans nöjd (sitter och surfar Bolibompa på sin nya dator as we speak), Nonja skäller och tuggar på sina nya leksaker (tuggfisken från morbror är en klar favorit) och undertecknad ser stort fram emot spökmiddagen i Gamla Stan och har min nya "En dum en" runt halsen! Resan hem igen var lika risig som på vägen upp förutom att det tog en timme kortare tid MEN vilket skitväder att åka i.. Kommer aldrig mer att åka bil upp till Jämtland en jul igen, ska vi upp kommer det bli flyg eller möjligtvis tåget! Hann inte träffa några kompisar alls, veckan gick alldeles för fort, men hann med all släkt iaf och det får ju räknas som något! Vi har ju kakkalas på juldagen i min "mamma-släkt" och då samlas alla som är i närheten och käkar kakor för glatta livet, i år fattades det några stycken men vi var ändå 17 pers och vi fick träffa barnens nya lilla tremänning som är bara tre veckor yngre än Ninja, ursöt liten tjej som ser ut precis som sin pappa!

Nu väntar vi på nästa år och funderar på vilka nyårslöften som ska brytas i år.. Fast jag ska skapa en ny regel för nyårslöften!! För varje löfte man gör måste man göra ett "dåligt" löfte med, för att balansera ut det liksom? Det borde göra det lättare att hålla det "bra" löftet om man lovar en motpol samtidigt? Jag ger ett exempel för att förklara.. BRA LÖFTE: Jag lovar att gå till gymmet minst en gång i veckan det här året! DÅLIGT LÖFTE: Jag lovar att planka på pendeltåget minst en gång i månaden det här året!

BRA idé va? Jag tror jag har mitt bra löfte klart. Måste bara komma på ett dåligt med..

Home sweet home!

Äntligen är vi hemma i Norrland igen, det är kallt, snöigt och mysigt. Det var en rätt intressant resa upp med, tog över elva jäkla timmar upp.. Toksnöade hela vägen, bitvis med absolut ingen sikt överhuvudtaget, och vi fick krypa upp hela E4an. Dessutom hamnade vi ett par bilar bakom en snöplog 5-10 mil innan vi var i Sundsvall, i 40! Han hade dessutom dubbelplog så när det skulle gått att köra om så fällde han ut plogen över hela vägbanan och där satt vi.. Han bli någon mil kö bakom oss innan han äntligen vräkte sig av vägen så alla kunde åka förbi.
Men det gick rätt bra med kidsen ändå, Monstret var tokless de sista 20 milen (men hon frågade å andra sidan hur längt det var kvar till momma eftersom hon inte såg hennes hus första gången i Knivsta, typ en halvmil hemifrån eller så) och Ninja skrek i protest efter vi åkt från Bispgården innan hon gav upp och lade sig och sov, men det var det enda på hela resan, de var jätteduktiga!

Idag har vi varit ute och gått, fikat, shoppat lite.. och frusit.. KALLT! Men jag hörde att det var kallt hemma med så vi missar ju inget..

Holy cow Batman, it´s snowing cats and dogs!

Det VRÄKER ner snö.. Har snöat i flera dagar och med tanke på var vi bor är det "snöchock" och "trafikkaos" som vanligt. Jag blir lika irriterad varje år för att de inte börjar röja undan snön förrän det har gått ett dygn och morgonkaffet är avslutat för flera timmar sedan. Inte helt kul i förrgår när jag skulle till bvc med Ninja och fick halvpulsa hela vägen dit i motvind och spiksnö, frös som en hund innan vi var där, blöta byxben och dyngsura skor. Dessutom är det is under snön vilket gör det inte helt bekvämt att gå.. Suck!

Men vi vägde och mätte Ninja iaf!

Längd: 65 cm
Vikt: 7104 gr

Hon är 3 cm längre och nästan 1 kg tyngre än vad Monstret var vid samma ålder. Vet inte vad det ska bli för jätte av det här barnet, hon är starkare i kroppen med och sitter i gåstolen emellanåt och hoppar baklänges för att åka fram och tillbaka i vardagsrummet. Supersöt!
Men hon är väldigt lik Monstret i utseendet så som hon såg ut då hon var runt ett halvår och hon har samma explosiva humör. Hon skriker och skäller på sina leksaker, slår dem i bordet på gåstolen innan hon hivar iväg dem tvärs över rummet, det är en riktig cirkus att titta på! Ska bli spännande att se om hon fortsätter bli mer och mer lik Monstret i den takt det går nu..

Snow is in the air..

Japp, det snöar! Började med stora fina lappvantar men har minskat till lite lättare småflingor..

I morse var vi på dagis för årets Luciafirande, Ninja sov i vagnen och missade både sången och fikat men verkade nöjd ändå. Monstret var jättefin, tärna som vanligt, och vinkade till mamma och pappa mellan varje låt. De är så söta med lusselinnena utanpå overallerna och dessutom hade vi tur att det inte var så kallt. Jag minns första året jag gick med Wilma, det var typ 15 grader kallt och blåste lite, lååånga 45 minuter utomhus den gången.



I lördags var jag till Karro på pepparkaksbakskväll, jättemysigt var det och det blev en sen (och supergod, tack Anders) middag med efterföljande Singstar efteråt. Blev förvånad över att jag tyckte att Singstar var så sjukt roligt, vi har ju ett hemma och har aldrig testat det men det är det ultimata festspelet! Måste ha en Singstarfest framöver något, eller hur Bästis?
Det blev rätt sent innan jag var hemma och igår morse vaknade jag rätt bakis, skyller på att jag börjar bli gammal här för det vart inte SÅ mycket drucket.. Tyvärr var det just den dagen då vi skulle på Barnens Hus och köpa Ninjas julklappar (seriöst så är inte Barnens Hus en bra idé när huvudet håller på att gå i bitar, har ni någon aning hur mycket det LÅTER där inne?) och dessutom hade jag lovat Monstret att vi skulle baka lussekatter. Suck! Men jag och M cementerade "Kung på kvällen, Kung på dan" när vi festade så mycket på Sturecompagniet då han jobbade där och det hänger fortfarande kvar, kul när han är bakis.. INTE så kul när JAG är det..
Men vi handlade, bakade bullar, dekorerade pepparkakor, strök lusselinne och fixade me en massa grejer innan man äntligen fick sjunka ner i soffan vid nio. Fast M tyckte det var rättvist eftersom han fick åka till IKEA dagen efter sist han varit ute, he he, kan ju kanske hålla med lite..

Nobel

He he, jag trodde jag hade sett mycket.. Men en packad Kristina Lugn på Nobelfesten slår det mesta..

Hon är ju skum i vanliga fall, men när hon pratar om att klänningen är för trång, att hon inte kunde äta den stackars lilla fågeln de fick till maten men hade druckit en massa istället så blir det nästan bara surrealistiskt..

Gröt!

Så klockan är ett på natten och jag har världens piggaste tjej som ligger i soffan och leker.. Helt plötsligt så har det blivit roligt att vara vaken på natten igen! Inte helt kul eftersom jag fortfarande är skitförkyld och astrött, men hon är himla söt där hon ligger och försöker få tag på tårna.

Idag fick lilla fröken sin första odrickbara mat! Samtidigt som vi åt middag så fick Ninja sin första gröt! Käkade som en galning, högg efter skeden, pep och skrattade, verkade gå hem även om hon såg lite skeptisk ut när hon fick in gröten i munnen.. Dessutom gick "att dricka vatten" hem ordentligt, sörplade som tusan och såg helt galet nöjd ut! Får se om vi inte fortsätter med lite gröt om dagen någon vecka nu så hon vänjer sig innan vi provar något nytt eftersom hon verkar gilla det. Inte för att jag förstår var de generna kommer ifrån, den här familjen består av genuina gröthatare utöver henne..

Julfest och förkylning

I fredags var ju årets julfest på jobbet och självklart var undertecknad närvarande! Det var askul!
Vi fick bra mat (medelhavsbuffé) och dansade iväg ett par timmar till inte alltför bra musik, men vad gör väl det i sällskap med två av världens bästa tjejer, ha ha? Vi hade roligt i alla fall!

Tyvärr så resulterade kvällen även i årets värsta förkylning.. Jag är seriöst sjuk och mår verkligen skit.. Var tvungen att ställa in Monstrets astmaläkarbesök till och med, finns inte en chans att jag tar mig dit med henne idag. Hoppas bara att vi kan få en ny tid om inte alltför lång tid, men de har en väntetid på två månader så jag hoppas att de är på bra humör.

Den här veckan skulle jag egentligen ha varit på ett besök till Vasamuséet med jobbet men eftersom jag är sjuk så har jag ställt in det, jag kommer inte orka.. På lördag så har ju Bästis sin julsammankomst med pepparkaksbak och karaoke så jag satsar på att vara frisk tills dess istället!

Holy crap!

Jag har skitont i armen.. Det har vi allihop iofs.. Jäkla skitvaccin! ;-)

Grissjukan har invaderat..

Iofs bara i form av vaccinet men ändå.. Och jag skojar inte om det var en av de värsta timmarna hittills att sitta i det där väntrummet och vänta på att vårt nummer skulle ropas upp.. Ni vet hur det brukar vara i Kindergardenklassrum i amerikanska filmer då läraren har gått ut tio sekunder och sedan kommer in till World War III? SÅ var det.. Helt galet cirkus!! Men nu är vi besprutade och hoppas på att det var ett ok beslut, jag har hört så mycket dåligt om vaccinet innan men om jag ska väga för och nackdelar så väger lilla Ninja tyngst!

Dessutom fick jag se en show ute på parkeringen utanför bvc medan jag väntade på att M skulle komma med kidsen (jag har varit på kundjullunch på jobbet idag så jag gick direkt upp till bvc från tåget).
En liten grå gubbe var osams med en gigantisk turk i mysbyxor (körande en före detta vit rosthög av okänt ursprung) ute på parkeringen om vad jag uppfattade som "du tog min parkeringsplats från mig".. Gubben blev förbannad då han gick från sin bil mot läkarstationen och mysbyxan i bilen tutade på honom och rusade motorn när han var mitt framför rosthögen.. Han stannade upp, stirrade iväg en "hur vågar du jävlas med mig"-blick och drog upp fingret rakt i ansiktet på mysbyxan! Han i sin tur blev skitförbannad och hoppade ur sin bil och började skrika en hel hög med svordomar, då backar en av bilarna som var parkerad vid sidan av dem ut och rakt in i hans bil.. Ha ha, vilket drama!!
Herr mysbyxa vände sin skriktirad mot damen i den bilen istället och som tur var så kunde lilla krokiga gubben smita iväg då.. Ingen kan säga att vardagen är tråkig här alltså! Roligast var ändå den lilla krokiga gubben på typ 80 år som räckte finger åt en tydligt hetlevrat snubbe som säkert vägde 70 kilo mer än honom. Är det mod eller bara stupidity som får en att göra något sånt? Ha ha ha!!

Dessutom hade vi en insats av Farbros Blå här utanför för någon timme sedan.. Något slagsmål eller vad det var, det är länge sedan det var några poliser här, har varit rätt lugnt länge! Jag räknar inte med i somras då polishelikoptern hängde ovanför oss i flera timmar efter att de sprängt bilarna på andra sidan järnvägen, det var ju inte hos oss liksom?

Ja ja, får se om det blir några bieffekter av vaccinet, än så länge är det ara en ond arm.. Eller ja, tre onda armar..

RSS 2.0