Veckans matsedel

Tänkte att det här skulle få bli ett återkommande inlägg, om jag kommer ihåg det vill säga, mest för att vi ska få tummarna ur röven och börja göra en matsedel varje vecka igen. Dessutom kan det vara bra att visa att bara för att man har en kock i familjen betyder inte det att man äter fancy varje dag utan helt vanlig husman, dessutom så även om jag inte skriver ut det så finns det alltid grönsaker på bordet..

Måndag: Spagetti och Köttfärssås, sallad av riven morot och rivet äpple.
Tisdag: Lättpanerad Tilapiafilé, kokt potatis och picklesyoughurt.
Onsdag: Hemgjord ärtsoppa (bestämt av Monstret).
Torsdag: Kycklingwok med kokosmjölk och nudlar.
Fredag: Cayennekryddad fläskfilé, pommes och chilibea.

Lördag och söndag gör vi ingen matsedel för eftersom vi aldrig vet vad vi gör.. Eller ja, den här lördagen kommer vi ju åka upp till "byn" så nu vet vi ju, men det betyder också att nästa vecka blir det ingen matsedel då vi inte bor hemma..

Eventuella receptbehov kan beställas i kommentarerna så ska jag vidarebefodra allt jag inte kan själv till M..

Vecka 21

Idag har det gått rätt bra med Monstret så hon får gå på dagis i morgon.

Vi gick ju in i vecka 21 med Nummer 2 idag. Ska se om jag hittar någon info om det..

Här ska vi se:

Fostret har ännu inget underhudsfett. Det sväljer fostervatten och tränar därmed matsmältnings-organen. Fostret kissar i magen.

Tänderna börjar utvecklas nere i tandköttet. Fostret har hårväxt över hela kroppen men det faller av vid födseln. Antikroppar förs över från mamman till fostret. 

Vikt 420 gram.

Nummer 2 sparkar minst lika mycket som Monstret gjorde, det vill säga hela tiden.. Sitter jag på en stol sparkar den konstant mot byxlinningen och ligger jag ner så sparkar det åt alla håll. Får se om det gör mig galen tillslut som det gjorde sist, nu är det ju rätt ok men lite senare när det börjar göra ont med.. Suck!! :-)


VAB

Idag blev det en hemmadag med Monstret.. Hon har hostat som en galning i natt och gör det fortfarande så hon får vila lite. Lite synd är det för jag har skitmycket att göra på jobbet.. och lite skönt är det.. just för att jag har skitmycket att göra på jobbet.. Ni fattar va?

Men vi tar det lugnt idag. Eller så lugnt som det blir med en hostig men pigg 4-åring hemma...

Operation: Rädda Lars

Vad gör man om man har ett litet marsvin som krupit in i en byrå? Jobbar en halvtimme innan man får ut honom gör man kan jag säga.. Däm!! Vi måste sätta igen hålen på baksidan av byråerna.. det där vill vi inte göra om!

Idag har vi varit på 4-årskontroll med Monstret med, hon var en bra 4-åring tydligen. Jag gillar inte riktigt de här testerna men det är nog egentligen bara för att jag generellt ogillar bvc..

Medarbetarsamtal

Jag har ju glömt att berätta om mitt medarbetarsamtal jag hade med min chef häromdagen.. Vi pratar utveckling på dem och har ett separat lönesamtal sedan så tyvärr vet jag inget om den nya lönen, men en del om vad som kommer att hända det närmsta året. Iofs så ska ju jag vara mammaledig nästan hela året så lite tandlöst var ju samtalet men ändå.

Vi pratade en del om vad jag har för roll och hur den ska utvecklas, lite om hur jag trivs och hur de andra trivs med mig.. Tydligen så är de skitnöjda med vad jag gör och det är ju alltid kul att höra, men det bästa var när vi på slutet började prata om att jag har så långt till jobbet och att jag har funderat på att byta kontor.. Då föreslår min chef att jag istället ska plocka ut en laptop från jobbet och jobba lite hemifrån för de vill helst ha kvar mig här!! Nice va!!?? Jag kommer alltså kunna ta hem allt jobb som går att göra hemma och sitta där istället! Så skönt!

Sen pratade vi lite om hur länge jag tänkte vara borta med nya bebisen.. och jag berättade om när jag var hemma med Monstret och blev så less att jag gick tillbaka till jobbet då hon var 8 månader. Då föreslog han att jag skulle plocka ut laptopen innan jag gick på mammaledighet så jag skulle kunna jobba lite extra under tiden och kanske inte tröttna så lätt.. De skulle bara vara tacksamma för att jag hänger kvar lite i jobbet (tydligen så är jag lite svår att ersätta) och jag skulle få lite "vuxenvärld" och lite extra pengar.. "En WIN-WIN- situation" som han kallade det på typiskt chefsspråk!

Jag har nog världens bästa chef tror jag.. Så jäkla tillmötesgående så det är helt galet!! Sen ska jag se om jag hittar några fler utbildningar att gå, han tyckte att jag gjorde av med för lite pengar på det.. "Jobbet är inte bara jobb ju, det är utveckling med!!" He he.. Jag kan väl övertalas kanske... ;-)

Årets värsta morgon..

Jag säger det varje år.. JAG HATAR SOMMARTID!!!!! Jag fungerar inte när inte klockan är vad den är egentligen.. och my ass vad mycket ljusare det blev, i morse när jag klev upp var det mörkt igen. Blä!!

Men idag har vi iaf gjort exakt halva graviditeten, går in i vecka 21 i morgon. Och datumet är alltså den 17 augusti. Dessutom så tack för alla gratulationer och grejer ni lämnar, jättegulligt!

Sommartid

Bland det värsta jag vet är att ställa om klockan till sommartid.. Det är så jobbigt!! Jag blir galen av det!!

Men ni har väl inte glömt?



Idag har vi inte gjort ett vettigt dugg. Jag har sovit i stort sett hela förmiddagen, iofs i soffan med Monstret klängande på mig men ändå, mådde inte så bra i morse så det var skönt. Sen har vi varit och veckohandlat och efter det tagit en promenad så Monstret fick cykla lite. Hon var tydligen tvungen att cykla in sin nya hjälm..


Snygg va? Här syns hennes "cykelvantar" med.. Spider-Man-fingervantar med avklippta fingrar är tydligen the shit i "jag har just lärt mig cykla på stortjejscykel"-världen. Hon MÅSTE ha dem om hon ska cykla..

Till middag gjorde vi hemgjord pizza och mitt i gräddningen så petade jag till ena indikationslampan. Den exploderade i en liten skur med gnistor tillsammans med en säkring ute i hallen. Då M bytt ut den säkringen och vi fått igång spisen igen så vred han på en spisplatta bara för att testa liksom.. och då dog resten av lägenheten med.. Alltså har huvudsäkringarna dött.. Och var sitter de? SUCK!!
Vi fick traska in till grannen med pizzan och låna deras ugn så vi skulle få någon mat iaf, samtidigt som ett samtal gick till jouren för att få någon ordning på elen. Det visade sig när vi fick tag på eljouren att han satt i en bil på söder och inte kunde komma hit på några timmar men att propparna gick att byta själv i barnvagnsförrådet. Nice!! Men spisen är felanmäld till bostadsbolaget ändå.. Det är så mycket fel på den nu att man undrar ju vad det är för B-exemplar vi har..

Nu lyser det iaf och vi ska ta och sova snart.. Man ska ju upp vid fyra i morgon.. eller fem då om vi ska titta på klockan..

Cykelringen..

Tänkte göra ett inlägg och beklaga mig över hur värdelösa försäljare de har på Cykelringen.. Men jag blir så förbannad då jag tänker på det att jag inte orkar..

Idag har vi efter en lång frukost varit iväg till närmaste Granngården och köpt säckar med strö till marsvinen och lite annat smått och gott, sen var vi då alltså på Cykelringen och köpte bl.a en ny hjälm till Monstret. Som vanligt när vi är ute och åker här runt omkring så förundras jag över hur lantligt det är. Vi stannade och köpte glass på en Ica-affär som ligger väl ungefär 10 minuter härifrån och det är som att vara mitt i ingenstans.. Bara åkrar och stora bondgårdar.. Den som säger att den inte vill bo i Stockholm för att den inte trivs i stadsmiljö kan ju bara lägga ner. Kan man stå knädjupt i koskit ute på en åker 5 minuter från Sveriges största flygplats och typ 40 minuter från Stureplan så fattar då inte jag vad som inte är bra med att bo här av den anledningen? Kanske någon kan upplysa mig..

Ikväll är det ju dags för Earth Hour. Vi hade velat åka in till stan ikväll och kolla men det går inte att släpa med Monstret dit in så sent. Eller det går ju bra på sommaren.. men inte nu.. Vi släcker lite här hemma och myser med ljus istället.

Utmanad: Jag och min partner

Vad heter ni? Ida-Maria och Mattias.
Hur träffades ni? På en chattsida.
Hur länge har ni varit tillsammans? 7 år och 1 dag idag.
Är ni förlovade? Japp, sedan precis 5,5 år idag.
Bor ni ihop? Ja, i en för liten hyrestrea.
Har ni barn? Ja, Monstret 4 år och en ny en på jäsning.
Har båda körkort? Näe.
Kommer du ihåg er första kyss? Ha ha, japp. 
Vem sa "Jag älskar dig" först? Oj? Jag vet inte..
Vem är äldst? Han.
Vilka stjärntecken är ni? Tvilling och Kräfta.
Vem fyller först på året? Jag.
Vem är längst? Han, med någon cm.
Vem sjunger bäst? Ha ha, tveklöst jag, även om det inte är vackert heller..
Håller ni i handen på stan? Nja, det har nog hänt..
Kände ni varann innan ni blev ihop? Nej.
Vad har ni gemensamt? Ha ha, ja ibland undrar man ju.. Men vi har ruskigt roligt tillsammans bland annat!
Blev du kär vid första ögonkastet? Nej.
Har ni någon speciell låt? Hmm.. Näe inte direkt.. Vi har många låtar med minnen till däremot!
Har ni stora framtidsplaner? Alltså.. Det är väl hus eller något i sådana fall, och en bar på en paradisstrand då vi blir pannschissar!
Har ni gråtit i varandras armar? Jag minns inte, vi turas nog om istället.. 
Har ni varit utomlands tillsammans? Bara en liten Norgesväng, men planerna finns!
Vilket är ert bästa minne? När Monstret föddes helt klart!
Vem lagar bäst mat? Ha ha ha, ja Mattias är ju kock så..?
Vad gör ni en vanlig vardagskväll? Om båda är hemma så tittar vi nog mest på tv och surrar lite..
Ger ni alltid varandra en puss när ni ses? Oj, nej faktiskt inte. Men det borde vi göra!
Bodde ni långt ifrån varandra när ni träffades första gången? He he, han i Stockholm och jag i Blekinge, en sisådär 50 mil..
Blir du lätt svartsjuk? Näe, det går inte vara det om man bor med någon som jobbar inom restaurang. ;-)
Ringer eller SMS:ar ni mest? Jag sms:ar och han ringer.
Brukar nån av er prata i sömnen? Nej, men Mattias gnisslar tänder. Vansinne!!

Känner du dig träffad är du utmanad!

Fredag

Vilken soptur man har ibland alltså.. Jag har haft jordens sugigaste morgon, stressig, sen, trött och rätt sur.. Dessutom sjukt hungrig eftersom Monstret kom på att hon minsann också skulle ha en macka i morse då jag tänkte hinna slänga i mig en precis innan vi skulle gå. Eftersom det var de sista två skivorna kalkon på just den mackan och jag inte klarar av att äta något annat pålägg just nu så sa jag att hon skulle ju snart få frukost på dagis och den där det var min, vilket resulterade i en lång siren och påståendet att hon tänkte bajsa på sig för hon var så hungrig annars.. Jag som inte direkt är den piggaste, gladaste människan på morgonen tröttnade rätt fort och kastade åt henne mackan bara för att få vara ifred en stund och det resulterade ju i sin tur alltså i att jag inte fick någon frukost.

Sen när vi äntligen bråkat oss iväg till dagis och just hängt av Monstrets jacka på hyllan så kom jag på att overallen hängde kvar hemma. SUCK!! Bara att gå hem efter den.. Inte direkt vad jag hade tid med.. Missade buss 1..

Buss 2 körde det saktaste sakta ner mot stationen, man tycker ju att han kunde ha gasat lite iaf eftersom den var sen redan då den kom, men nejdå.. Det betyder ju att man får halvspringa mellan bussen och tåget och självklart, så jäkla självklart, hann jag inte fram till främre halvan av tåget där jag behöver sitta för att hinna med min nästa buss i nästa byte. Dessutom var halva vagnsättet avstängt och då blir det ju direkt proppfullt kan man ju säga, fullt av parfymiga tanter och stinkande migrationsverksgubbar i tweedkepsar och bruna afrikaloafers.

Kom ändå med nästa buss, iofs den som går den längre vägen hit till jobbet men jag var glad för det. Tänkte hinna in på webbhallen och köpa en ny mobilladdare innan jobbet (den gamla dog igår) men det var såklart inte öppet. De där finniga tonårstekniknördarna som jobbar där inne var väl trötta efter all Jolt-cola de sölat i sig inatt eller nåt och orkade inte kliva upp i morse för att öppna sin lilla tv-spelsbutik..

Det ENDA som var riktigt bra den här sugiga morgonen var när jag kom in i atriet på morgonfikat vid nio och hittade en låda med mackor som blivit över efter ett möte i morse!! Frukost till Ida!!!! Så nu är jag trött, sur, stressad men mätt åtminstone.. Man får ju vara nöjd med det lilla..

Måste skvallra!!

Just nu är Carina Berg på mitt jobb.. Ni vet Kristian Luuks fru? Och japp, hon är minst lika snygg i verkligheten som hon är på tv.. ;-)

I hate..

Vet ni vad jag verkligen hatar? Och jag menar HATAR.. H-A-T-A-R!!!!

När man sitter på t.ex. pendeln eller egentligen vart som helst där det är mycket människor på en liten yta.. Och en av alla dessa människor är en uppenbarligen halvdöv kärring med oftast illrött alt. gammelrosa utflutet läppstift, rökläppar (ni vet såna där snipiga, tunna med massor av rynkor som sprider sig utåt) och halvbeige page med en grå utväxt på några centimeter. Hennes mobil ringer och självklart är den den jobbigaste jävla melodin som finns i hela mobilen som spelas på maxvolym..
Här kommer det irriterande med detta. Människan börjar leta någonstans långt ner i den gigantiska, väldigt praktiska, bruna sjuttiotalsväskan efter orsaken till sirenen, tar upp den hysteriskt ringande mobilen.. och sätter sig och glor på den för att se vem det är som ringer.. Helst letar hon även reda på ett par glasögon i väskan för att se vad det står på displayen, fortfarande utan att stänga av ljudet på telefonen.. Men FÖR I HELVETE!!! Måste man alltid se vem det är som ringer?? Svara istället i aset på en gång så vi andra kan få behålla hörseln i några år till iaf.. Jag blir fan tokig!!

En dag kommer jag vara på riktigt dåligt humör när det här händer och den kärringen kommer minsann få veta att hon lever.. Jag har flera års irritation över detta att ta ut på någon..

Ultraljud!!

Idag har varit en helt galen dag.. Stressig..

MEN vi har ju iaf varit på ultraljud och tittat på bebisen igen! Man ser mycket bättre nu och den var hel och fin!! Datumet blev flyttat några dagar åt "rätt" håll den här gången och det som alltså är satt och som kommer att gälla är 17:e augusti!! Precis 5 månader efter att Monstret är född! Det betyder oxå att vi gått in i vecka 20 nu och har gjort halva tiden!!

Ni ska såklart få se lite bilder, tyvärr är de lite dåliga eftersom scannern på jobbet suger på att scanna foton, men man fattar ändå.




Dejá vu

I förra veckan fick vi in två praktikanter hit till jobbet och den ena killen påminner mig så jävulst om någon, jätteirriterande.. Men idag kom jag på vem!!

Det är ju Bästis sambo Anders!! Så sjukt lik!! Förutom att (hemskt ledsen Anders) han är längre,bredare och har mer hår, för att säga det så snällt som möjligt. ;-)
Men grejen är att de har samma dialekt, rätt lik röst och idag sa han något som påminde om Anders strax innan han la in en snus.. Och då klickade det till.. Ha ha ha!! Konstigt va Bästis?

Jag vill flytta!!

Känslan är samma varje år vid den här tiden.. Skillnaden i år är bara att jag vill inte flytta bort härifrån utan bara till större! Vi har varit och tittat på ett område med små bostadsrättsvillor som är så fint!! Det är inte dödligt dyrt heller, ungefär 1, 2-1,5 miljoner och runt 5-6000 i hyra. Vi skulle landa på runt 8-9000 i månadskostnad och det är ju vad en någorlunda fräsch hyresfyra kostar här med. Jag är sjukt sugen på att flytta.. Tyvärr är det så mycket som är ivägen för den flytten. Jag skulle behöva byta kontor med jobbet (kan inte åka 1 och en halv timme enkel resa), vi ska ju snart ha bebis och gå på föräldrapenning och vi kommer att behöva skjutsa Monstret till och från dagis. Men vi måste nog överväga det häftigt, det är så jäkla mysigt område!! Men än så länge siktar vi bara på att få tag på något större.

Ikväll har vi haft ute Lars och Krister en stund igen, klippte klorna lite och myste med dem så att de vänjer sig vid att bli hanterade. Tyvärr var ju dyra klotången "som var perfekt till marsvin" ett jädrans ljug och alldeles för stor. Nu måste vi försöka hitta en mindre istället så det inte blir så jobbigt att klippa varje gång.

Nu har vi idolbilder på dem med!
Lars (Nunis):


Ser ut lite som en ekorre va? Sen är andra sidan av huvudet vitt med ett rosa öra.. Riktigt schizo..

Krister (Ninis):


Vi måste köpa en liten borste eller karda till hans päls, den är som underull på en hund hela pälsen. Crazy, kanske man kan tova sig ett par marsvinsvantar sen?

Monstret fick lite panik dock då Lars kissade på henne, "Mamma Iiiou vad äckligt"!! Det är ju kul att hon inte är rädd för dem eller så iaf, att hon inte gillar att de kissar på henne är väl en sak..
Ha ha, jag såg just vad rolig bilden på Krister ser ut om man inte vet att handen är en barnhand, det skulle ju vara värsta Gigantomarsvinet som satt där och rapade om det hade varit en stor hand..

RSS 2.0