Vecka 40

Nu är barnet helt utvecklat och redo att komma ut vilken sekund som helst. Trots detta kan barnet stanna kvar i två veckor till. De flesta barn föds på natten.
Barnet kan väga allt mellan 2,5 och 4,5 kilo och vara 46-55 centimeter långt. Nu är det trångt därinne.

Japp.. En vecka kvar så är vi fullgångna ordentligt, då är utsparkningsdatumet den 17 augusti här och vi ska ju som sagt på möte och få en tid för igångsättning!

Magen är ivägen, tung, gör ont ibland och är vansinnigt obekväm att sova med. Hur gör de som får tvillingar det undrar jag, HUR överlever man det? Men nu när jag vet att vi ska bli igångsatta och jag kan släppa den stressen och allt jobbigt så är det heeelt klart värt det, sen har ju jag turen att jag mår ju fortfarande jättebra, jag är bara tjock! Ha ha ha!!

Nu känns det mer som att man kan börja fokusera på allt annat än barnvakts- och "tänk om vi inte hinner in och den här hinner dö i magen"-stress och tänka på själva förlossningen och att det faktiskt kommer ett barn till i den här familjen om en vecka! En BEBIS!! Det är ju helt galet.. Jag har fortfarande inte fattat att det kommer ett barn till.. Undrar förresten om man någonsin gör det, det är ju så konstigt egentligen..?
Sen funderar jag på hur förlossningen kommer att kännas, jag har ju bara haft ordentliga värkar i några timmar så hur de känns vet jag ju (inte så farligt även om det gör ont som f-n) men resten liksom.. HUR ont gör det, hur kommer det att kännas... Hur kommer bebisen att se ut? Jag har ju bara sett en alldeles ren och fin liten rosig sak i blöja och med massor av slangar på sig efter förlossningen, och även det varade ju bara i en minut innan jag fick ligga en våning upp i ett dygn innan jag fick se den igen.. Det är ju HELT nytt allting, även om vi redan har ett barn här hemma så har vi ju ingen aning om vad som händer den första tiden. Får man åka säng upp till BB? Det har jag funderat på idag.. Hur kommer man dit upp? Antar ju att man inte går liksom.. Duschar man på förlossningen eller gör man det senare, hur länge stannar man kvar, får man ligga själv på rummet och VAD, VAD gör man med den äckliga lilla stumpen navelsträng som sitter kvar.. Allt sådant skötte sig ju liksom själv sist.

SUCK.. Man är ju så novis.. Men det ska bli JÄTTESPÄNNANDE att se vem och vad som ligger där inne.. M tror en kille, jag har vacklat över till en tjej och Monstret säger diplomatiskt att "Vi får se" (även om hennes namnval "Lali" röjer lite att hon vill ha en tjej).



Tröjan når inte ner över hela magen, horribelt vackert, och magen har sjunkit rätt ordentligt så det ser nästan lite konstigt ut. Men Nummer 2 får ju snart sin vräkningsorder från hyresvärden och har ju fattat vart ytterdörren är, packa flyttlådorna du bara lilla vän för vi är tre stycken ivriga familjemedlemmar som vill träffa dig här ute!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Ja det är verkligen spännande ! Jag hade ju turen att Elis kom 5 dagar före beräknat datum så man slapp det där med att gå över tiden och vänta ihjäl sig... =)Hade värkar i 27 timmar innan det vart så regelbundet så det var lönt att åka in, rätt trött vid det laget. pust Tycker i efterhand att smärtan inte är nåt att oroa sig för, jag tog bara lustgas till hjälp och den var inte smärtstillande tyckte jag. Smakade mest äckligt...men det var bra att ha nåt att andas koncentrerat i...blev lite som en papperspåse... Här i stan var det dusch på förlossningen och promenad över till BB som gällde...ligger ju på samma våning här. Sen fick vi visserligen springa upp & ner i trappor i 2 dagar mellan BB & spädis-avd eftersom de la in honom där redan första natten. Vi fick inte plats där då och fick stanna nere på BB....det var inte roligt. (Missade ju BB-myset.) Tror och hoppas verkligen att allt kommer gå bra för er denna gång ! Gissar på en liten kille. Lycka till ! Kram

2009-08-11 @ 23:19:46
URL: http://hannamaria.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0