Vecka 38

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär fyra procent föds före vecka 38. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.
Vikt 3 200 gram.

Då var det dags då.. När som helst nu..

Jag vet att så var det med Monstret, jag började vänta vid 37+0 (vecka 38 alltså) och sedan gick vi över nästan två veckor vilket betydde att jag gick runt och väntade i fyra veckor i onödan. Nu anser jag att den 17 augusti är det datum vi siktar på som tidigast.

Idag har jag mått rätt dåligt, lite darrig och yrslig, ont i huvudet. Funderar på om jag håller på att bli sjuk eller om jag bara är trött.. Det visar sig väl så småningom.

I torsdags var vi till Babsan för sista gången med, nästa gång är den 12 augusti och då har hon semester så det är till en annan barnmorska men då har vi ju å andra sidan redan varit till läkaren inne på KS och man vet ju aldrig vad som händer innan dess. På besöket gick vi allihop, riktig "turkfamilj" med mamma, pappa, barn och mormor i släptåg, ha ha ha!! Men det var ju ingen som varit med överhuvudtaget förut och jag ville att Monstret skulle få höra bebisens hjärtslag, dessutom var ju mamma ändå här och då var det ju precist att kunna passa in så hon också fick höra!
Alla värden var bra och magen hade växt som den skulle, vi skrev ihop förlossningsbrevet och lade ihop journalen.. Nu ska jag bara packa väskan med så jag har något att lägga den i då det är dags!!

Maggen idag! Faktiskt ännu större än förra veckan, man märker det när man ser det på bild liksom, även om jag känner det i höfterna och benen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0